«Одеська міська рада стоїть на сторожі общака», — юрист

23 січня 2019 року виповнився рік з того моменту, коли за угодою про зміни до договору купівлі-продажу будівель заводу «Краян» ТОВ «Девелопмент Еліт» мало повернути в бюджет міста Одеси 95 000 000 гривень.

З завтрашнього дня у Малиновському районному суді міста Одеси продовжиться розгляд кримінального провадження у так званій «справі заводу Краян», де на лаві підсудних знаходяться мер Одеси Геннадій Труханов, його заступник Павло Вугельман, Директор Департаменту комунальної власності Одеської міської ради Олексій Спектор, його заступник Володимир Родіонов, голова депутатської комісії з питань комунальної власності — Василь Шкрябай, директори двох комерційних структур та професійний оцінщик ПП «Брокбізнесконсалт» Галина Богданова.

За версією слідства вказані особи провернули схему з розкрадання коштів місцевого бюджету в сумі 185 000 000 грн., шляхом організації купівлі без відповідної на те потреби будівлі колишнього заводу «Краян» за завідомо завищеною ціною.

Внаслідок реалізації вказаної схеми 19 жовтня 2016 року Одеською міською радою на позачерговому засіданні сесії прийнято рішення № 1317-VII про надання згоди на придбання будівлі, на підставі якого 12 грудня 2018 року між Одеською міською радою та підприємством з ознаками фіктивності ТОВ «Девелопмент Еліт» укладено відповідний договір купівлі-продажу.

Вже 16.12.2016  казначейська служба м. Одеси на підставі поданих радою документів перерахувало на рахунок ТОВ «Девелопмент Еліт» 185 000 000 гривень, однак цього ж дня Держфінмоніторинг зупинив проведення видаткових фінансових операцій за даним рахунком.

21 грудня 2016 року Ухвалою Солом’янського районного суду міста Києва на усі 185 000 000 грн. було накладено арешт, а детективи НАБУ ці кошти визнали речовими доказами.

Тоді вперше заговорили про можливу кримінальну відповідальність для мера Одеси та його спільників, що змусило Геннадія Труханова та низку його підлеглих декілька місяців їздити по закордонних відпустках та відрядженнях, а також шукати шляхів до «вирішення» даної ситуації.

Один з таких шляхів почав реалізовуватися 03 січня 2018 року, коли ТОВ «Девелопмент Еліт» (при вже виконаній угоді про купівлю-продаж будівлі за 185 мільйонів) надсилає міській раді лист, яким пропонує укласти договір про зміну істотних умов купівлі-продажу: 

— ціну договору зі 185 мільйонів гривень знизити до 90 мільйонів, тобто по-суті відмовитися на користь покупця від 95 000 000 гривень.

Внаслідок цього почалася бурхлива робота з підготовки проекту рішення міської ради та тексту угоди, однак через поспіх та проблеми із скликанням бюджетної комісії та сесії міської ради, за відсутності рішення ради вже 09 січня 2018 року угоду про зміну істотних умов договору купівлі-продажу з ТОВ «Девелопмент Еліт» було укладено.

За цією додатковою угодою ТОВ «Девелопмент Еліт» зобов’язувалося повернути Одеській міській раді 95 мільйонів гривень в строк до 23 січня 2018 року, однак одразу виникає питання — для чого підприємству, яке продало будівлю за ціною — в десятки разів вищою, відмовлятися від такої величезної суми коштів.

Однак у подальшому дійсні наміри співучасників та дійсна мета самої угоди стає зрозумілішою:

03 січня 2018 року після декількох десятків невдалих спроб скасувати арешт на майно, адвокатом ТОВ «Девелопмент Еліт» до Солом’янського районного суду міста Києва подано 2 ідентичних клопотання про скасування арешту майна, але вже із посиланням на угоду про зміни:

«09 січня 2018 року між ТОВ «Девелопмент Еліт» та Одеською міською радою було укладено договір, на підставі якого було змінено ціну договору з 185 000 000, 00 грн. до 90 000 000, 00 грн».

Тобто укладена угода вже стає інструментом для спроби ТОВ «Девелопмент Еліт» скасувати арешт 185 000 000 гривень та отримати можливість користуватися ними в повному обсязі.

Важлива деталь:

1) обидва ці клопотання за допомогою системи авторозподілу справу потрапляють до слідчого судді Кізюн Л.І.

2) обидва клопотання стосуються скасування арешту 185 мільйонів, накладеного Ухвалою слідчого судді від 21 грудня 2016 року.

І хоча такі клопотання згідно ч. 2 ст. 174 КПК України мають розглядатися впродовж 3 (трьох) днів, суддею Кізюн в цей строк їх не розглянуло і далі буде зрозуміло чому.

11 січня 2018 року згідно Рішенням зборів суддів Солом’янського районного суду міста Києва повноваження Людмили Кізюн, як слідчого судді були припинені, що мало би наслідком передання цих 2-х клопотань про скасування арешту майна на повторний перерозподіл між іншими слідчими суддями, повноваження яких не припинені.

Однак незважаючи на цей факт, 01 лютого 2018 року слідчий суддя Солом’янського районного суду міста Києва Людмила Кізюн своєю ухвалою скасовує арешт з 92 з гаком мільйонів гривень.

02 лютого 2018 року дана суддя виносить ухвалу про роз’яснення свого рішення в якій зазначає, що ТОВ зобов’язано спрямувати кошти, з яких скасований арешт в сумі 92 340 718 грн., виключно на виконання умов Договору про зміни № 1 від 09 січня 2018 року, таким чином здійснити перерахування вказаних коштів на користь Одеської міської ради.

Трохи отямившись від цього рішення НАБУ та САП повторно подають клопотання про арешт 185 мільйонів і 06 лютого 2018 року слідчий суддя Солом’янського суду Києва О.М. Мозолевська своєю ухвалою знову накладає арешт на 185 000 000 гривень.

В даному рішенні висвітлюються нові факти – виявляється, що за версією слідства вказану суму ТОВ «Девелопмент Еліт» мало вивести зі свого рахунку за допомогою іншого підприємства з ознаками фіктивності ТОВ «А МОТОРС ПЛЮС», шляхом укладення договору на поставку комбайнів.

Насторожує той факт, що підприємство, яке торгує нерухомістю, вирішило прикупити собі 27 зернових комбайни та ще й у підприємства, засновник якого зареєстрований на території, підконтрольній терористичній організації «ЛНР».

Однак представники «бізнесу» не здаються, і вже 07 лютого 2018 року та ж суддя Кізюн Л.І. — знову скасовує арешт з 92 мільйонів гривень.

Як виходить зі змісту Рішення Вищої Ради Правосуддя від 01 серпня 2018 року № 2476/3дп/15-18 про звільнення цієї судді — незважаючи на те, що клопотання стосувалося арешту, який був накладений рішенням від 21 грудня 2016 року, яке вже не діяло, суддя дала можливість представнику ТОВ «Девелопмент Еліт» заявити усне клопотання про скасування арешту, накладеного ухвалою 06 лютого 2018 року, що:

— явно виходило за межі її повноважень;

— ставило сторони у справі в нерівні умови;

— грубо суперечило КПК.

Однак, знову ж таки в цьому рішенні проглядається цікава деталь: як пояснив представник власника майна, наявність арешту ТОВ «Девелопмент Еліт» блокує діяльність підприємства та є причиною неможливості виконувати взяті на себе зобов’язання, в тому числі, й щодо перерахування коштів на користь Одеської міської ради на підставі Договору про зміни № 1 від 09 січня 2018 року до Договору купівлі-продажу від 12 грудня 2016 року.

Тобто і цього разу представник ТОВ «Девелопмент Еліт» вказує на взаємозв’язок між скасуванням арешту та виконанням Договору про зміни за яким підприємство має повернути міській раді 95 000 000 гривень.

Разом із цим, у день винесення суддею Кізюн цього рішення Держфінмоніторинг за зверненням НАБУ зупиняє будь-які операції на рахунку ТОВ «Девелопмент еліт» і кошти залишаються на місці, а вже 13 березня 2018 року за клопотанням детективів слідчий суддя Вишняк М.В. знову накладає арешт на згадані 185 000 000 гривень.

Однак вже 05 квітня 2018 року колегія Апеляційного суду міста Києва у складі суддів Глиняного В.П., Масенка Д.Є. та Паленика І.Г. своєю ухвалою знову  скасовують арешт з 92 мільйони гривень.

Внаслідок цього — 23 липня 2018 року Національне агенство з питань виявлення, розшуку та управління активами (скорочено – АРМА) повернуло на поточний рахунок ТОВ «Девелопмент еліт» грошові кошти у сумі 100 000 000 гривень (разом із нарахованими відсотками по депозиту).

Здавалося б, прагнення повернути одеській громаді 95 000 000 гривень мало би перестати бути прагненням і ТОВ «Девелопмент Еліт» переахує кошти в бюджет міста Одеси на виконання договору від 09 січня 2018 року.

Більше того, ТОВ «Девелопмент Еліт» мало це зробити ще 23 січня 2018 року, тож поспіх у цьому питанні «бізнесменам» би не завадив.

Однак цього не стається і найцікавіше те, що Одеська міська рада, підконтрольна Геннадію Труханову зовсім не поспішає цю ситуацію виправити, більше  того – починає приховувати інформацію про реальний стан речей.

Логічно, що у зв’язку із зняттям арешту та поверненням у розпорядження ТОВ «Девелопмент Еліт» близько 100 000 000 гривень останнє має можливість виконати свої зобов’язання перед містом.

Також логічно, у разі невиконання умов договору Одеська міська рада має пред’явити позовні вимоги на цю суму, з урахуванням 3 % річних та інфляційних втрат для повернення коштів до міського бюджету. Такий би підхід повністю відповідав статусу «мера-господарника», який піклується про місто та бюджет своєї громади.

Однак про дії міської ради не було жодної інформації, більше того представники ТОВ «Девелопмент Еліт» знову заговорили про необхідність скасування арешту із 92 мільйонів, обґрунтовуючи це необхідністю повернути таку суму в бюджет міста.

Таким чином виникла низка простих запитань:

  • Чи перерахувало ТОВ «Девелопмент Еліт» на рахунок Одеської міської ради грошові кошти у сумі 95 000 000 грн. відповідно до Договору про зміни № 1 від 09 січня 2018 року?
  • Якщо кошти не перераховано, то чи зверталася Одеська міська рада з відповідною претензією до ТОВ «Девелопмент еліт» або ж з відповідним позовом до суду? Якщо такі заяви були, то хотілося би побачити їх копії.

Запит із цими, а також низкою інших питань, пов’язаних із тим чи пройшов укладений 09 січня 2018 року депутатську комісію за сесію міської ради мною був направлений до міської ради, однак відповідь надійшла приголомшлива:

Виявляється, представники юридичного департаменту Одеської міської ради вважають таку інформацію таємницею досудового розслідування.

Подумав я, що не може це бути відпискою для того, щоб запитувану інформацію приховати і вирішив, що юристи дуже переживають за «чистоту розслідування», тож щоб допомогти як їм, так і собі я звернувся за відповідною інформацією до детектива НАБУ, який твердження міської ради спростував, про що я зазначив вже в другому запиті до ради.

Але найгірші побоювання підтвердилися – Одеська міська рада намагається приховати інформацію про свою бездіяльність:

Отже все вищенаведене наводить наступні висновки: 

  1. Укладена угода про зміни до договору купівлі-продажу від 09 січня 2019 року наймовірніше є:
  •  фіктивною.
  • укладеною з метою використання цього в якості аргументу для подальшого зняття арешту з 185 000 000 гривень.
  • направленою на штучне зменшення суми завданої бюджету шкоди.
  • є ще одним способом пом’якшити фігурантам справи майбутнє покарання або ж зовсім вивести їх з-під обвинувального вироку.

    2. Геннадій Труханов та його команда із липня місяця (або навіть з 23 січня 2018 року) не подали позову про стягення боргу для повернення в бюджет міста Одеси 95 000 000 гривень, що може свідчити про те, що реальна мета повернення цих коштів не переслідується, оскільки тепер вони складають так званий «общак» і усі фігуранти розглядають ці гроші як майбутню здобич.

           3. З метою прикрити свою бездіяльність Одеська міська рада очевидно всупереч вимог законодавства про інформацію не надає будь-яку інформацію щодо укладеної 09.01.2018 року угоди, сподіваючись на можливість «по-тихому» уникнути необхідності повернення вкрадених коштів громаді.

Що ж, яскравий приклад «господарності» нашої міської влади – «інтереси одеситів» лише у палких промовах, а «діла», яким закликають довіряти численні білборди та назва політичної сили Геннадія Труханова вчиняються у власних інтересах, та в інтересах осіб, які є членами зовсім інших, інколи закордонних територіальних громад.

comments powered by HyperComments